Overslaan en naar de inhoud gaan

Iedereen moet een beetje sales zijn

Iedereen moet een beetje sales zijn

Iedereen die iets te verkopen heeft en contact heeft met de buitenwereld moet iets hebben met sales. Ook al is het maar een klein beetje. "Is foutje" was het antwoord in een e-mail van een webshop nadat ik een Otto-tje (product staat te koop voor een belachelijk lage prijs) had ontdekt op de website.

Ik zag op een motorshop/-site een motor staan voor 359 euro. Koopje dacht ik, die dingen zijn al gauw 3590 euro waard (je voelt hem al aankomen waarschijnlijk). Contactformulier op de pagina ingevuld met de opmerking dat of de prijs niet klopt of er iets gruwelijk fout moet zijn met de motor. Misschien ooit per ongeluk over een oude inheemse begraafplaats gereden ofzo. Ik kreeg al redelijk snel een antwoord terug: Is foutje. “Is foutje” was ALLES wat er in de e-mail stond, is foutje.

Nu ben ik een redelijke taalpurist en bij het zien van die twee woorden kromp ik een klein beetje ineen van de pijn. Is foutje, je kan het prima met een accent uitspreken voor een nog komischer effect.

Sales, wat is dat?

Waarom moet iedereen met klantencontact een klein beetje sales ervaring hebben? Is foutje is een mooi voorbeeld. Stel deze persoon had deze motor wel willen verkopen. Dan had hij waarschijnlijk geschreven dat het inderdaad een fout betrof en wat de werkelijke waarde van de motor was. Of ik eventueel interesse had nu ik de echte waarde wist. Dat ik bedankt werd voor het opmerken van de fout en dat ze het gingen aanpassen. Niets van dat alles: Is foutje was helaas alles.