Overslaan en naar de inhoud gaan

Gearbox onderhoud

Gearbox onderhoud

De kwaliteit van airsoft replica's verschilt per merk. Hoe goedkoper hoe minder de kwaliteit uiteraard. Chinese apparaten staan daarbij redelijk onderaan de lijst. Een van de kenmerken daarvan was de aanwezigheid van “groene snot” in de gearbox. Het opruimen daarvan stond nog op mijn todo-lijst.

Onderzoek

Ik denk dat ik alle Youtube films over het schoonmaken van AEG gearboxen nu wel gezien heb. Een goede voorbereiding is het halve werk. Uit al het onderzoek kon ik redelijk concluderen dat het aantal bewegende onderdelen in zo’n gearbox niet zo groot was. Nu verschilt het wel per merk en type dus wist ik niet precies wat ik tegen kon komen, maar dat was ook deel van het onderzoek. Om een uurtje of 18:30 begon ik mijn project.

Een hele tijd had ik moeite met de trigger. Die wordt op zijn plek gehouden met een klein veertje en ik kreeg hem maar niet terug op zijn plek, hij bleef constant er uit springen. Bleek dat ik het veertje verkeerd om had zitten.

Veertjes

Er zitten toch nog wel behoorlijk wat veertjes in zo’n gearbox. Inclusief de grote veer zaten er vijf veren in. Variëren van te klein tot enorm en zwaar. Het openmaken van de gearbox is een precies werkje omdat je niet wilt dat de grote veer los knalt en daarmee alles wegschiet zonder er ooit achter te komen waar alles vandaan kwam. Dit was me redelijk gelukt.

Groen snot

Overal snot in de gearbox En inderdaad, het zat er vol mee. Dikke klodders met groen vet, de hele gearbox zat er vol mee. Echt smakelijk zag het er in ieder geval niet uit. Het weghalen was ook nog best een klus eigenlijk, met een paar wattenstaafjes kom je er niet.

Het verschil

Zie het verschil voor en na het schoonmaken. Vieze groene smurrie is weg en heeft plaats gemaakt voor mooi zwart vet.

Verschil voor en na de reiniging

Monteren

Tot nu toe ging alles prima, dingen uit elkaar halen doe ik al mijn hele leven. Met de tijd heb ik ook geleerd om te kijken hoe het er uit ziet voor alles los op tafel ligt. Tegenwoordig maar ik er gewoon foto’s van, makkelijk en snel.

Een hele tijd had ik moeite met de trigger. Die wordt op zijn plek gehouden met een klein veertje en ik kreeg hem maar niet terug op zijn plek, hij bleef constant er uit springen. Bleek dat ik het veertje verkeerd om had zitten. De volgende moeilijkheid was het palletje wat ervoor zorgt dat de tandwielen maar één kant op kan bewegen, de anti reverse latch. Deze had ik netjes ingevet, daardoor was hij zo glad geworden dat hij constant uit de gearbox sprong.

Ik was achter de juiste volgorde gekomen, die was nu geworden: de tandwielen, de trigger vast zetten, daarna de anti reverse latch op zijn plek houden en als laatste de spring zelf. Even leek het erop dat ik vijf handjes nodig had om alles op zijn plek te houden. De spring zelf erin doen is nog best zwaar, die dingen staan onder best zware spanning. Een keer loslaten en alles klapt uit de gearbox en kon ik weer opnieuw beginnen.

Rond de klok van 23:30 zat alles weer in elkaar, tijd om te testen. Gelukkig, hij deed het weer. Project geslaagd.

MP5K weer in elkaar