Gearbox, cilinder en inner barrel

En hoe ze in verband staan met elkaar

De gearbox van de CM 041K is mijn test gearbox. Replica was niet al te duur dus staat er niet veel op het spel. Even uit elkaar halen, schoonmaken en in elkaar zetten deze keer. Daarbij kwam ik een aantal eigenaardigheden tegen die ik verder ben gaan onderzoeken.

Cilinder met gaten erin?

De eerste keer dat ik de gearbox uit elkaar gehaald had was me al opgevallen dat de cilinder aan beide kanten een gat had. Waarom zou je daar een gat maken wanneer je alle luchtdruk nodig hebt om de bb uit de loop te schieten?

De Tapper plate

In het geval van de 041K gearbox heeft het te maken met het ritme en de timing van de tapper plate. Het blauwe stukje plastic in de onderstaande afbeelding.

Tapper plate en sector gear
Tapper plate en sector gear

De tapper plate heeft 1 functie en dat is de nozzle heen en weer bewegen om een bb uit het magazijn in de loop te plaatsen. De tapper plate wordt heen en weer bewogen door een palletje op de sector gear die 1x per rondgang de tapper plate terug duwt.

Oh ja, dat gat in de cilinder. Tijdens het opspannen van de veer wordt ook de nozzle terug gehaald en wordt er een bb in de loop geplaatst. Aangezien de sector gear niet helemaal rond om tanden heeft zal de veer uiteindelijk terugspringen. Tijdens het terugspringen van de veer zal ook de nozzle terugspringen.

Als dat de piston meteen lucht begint terug te duwen zal de bb er met een lage snelheid uit geduwt worden. Wat je wilt is dus dat de lucht gecomprimeerd wordt in de cilinder voordat de bb begint te vliegen. Hier zijn dus de gaten voor. Dit geeft de veer en de piston tijd om voldoende luchtdruk op te bouwen zodat de bb er met een klap uit komt in plaats van geleidelijk.

Hier onder is goed te zien wat het verschil is.

Fout!

IMG_20171206_194455_0.jpg

Goed!

IMG_20171206_195034_0_0.jpg

Nieuwe, langere inner barrel

Terwijl ik bezig was dacht ik ook gewoon een langere inner barrel te monteren. Ik was al niet blij met de hopup rubber die erin zat. Die heb ik ook meteen vervangen.

Ook dit gaat niet zomaar. De inhoud van de cilinder heeft direct gevolg op de lengte van de barrel. Immers een langere barrel heeft meer lucht nodig om de bb er uit te krijgen. Omdat de inhoud van deze cilinder gebaseerd is op een inner barrel van een paar centimeter werkt het niet op een barrel van 30cm was ik achter gekomen. Alhoewel ze er wel met een redelijke vaart uitkomen, haalt het niet eens de 20 meter.

Alles heeft met elkaar te maken

Zo blijkt alles met elkaar in verband te staan. De inhoud van de cilinder heeft direct invloed op de inner barrel en andersom. Datzelfde geldt voor het gat in de cilinder (mits die uiteraard op de goede plek zit).

Wanneer je je gearbox wilt gaan upgraden met en betere cilinder en piston moet je dus rekening houden met wat er oorspronkelijk in zit. Zal een je een compleet dichte cilinder in de 041K zetten zal dat dus, in tegenstelling wat je zou denken, geen FPS winst opleveren maar in tegendeel een verlies zelfs.

Al met al heeft het dus zin om je te verdiepen in hoe jouw gearbox werkt. Niet alle onderdelen zijn zomaar te vervangen door een soortgelijk onderdeel. Sommige aanpassingen die lijken alsof ze winst opleveren kunnen zelfs het tegenovergestelde bewerkstelligen.