AEP ombouwen naar LiPo

NiMH heeft zijn beste tijd gehad binnen de airsoftwereld heb ik het idee. Helemaal nu gas (Green Gas of CO2) en HPA steeds meer beschikbaar worden. Maar schrijf electriciteit niet helemaal af, er is nog LiPo. Daarom leek het me verstandig om mijn AEP pistolen om te bouwen van een 7.2V 500mAh NiMH batterij naar een 7.4V 350mAh LiPo.

Als je wilt weten wat LiPo batterijen zijn kan je er alles over lezen op Wikipedia.

Uit elkaar halen

Uiteraard had ik het internet al een beetje doorzocht ter voorbereiding (en of het uberhaupt mogelijk was). Dit bleek gelukkig het geval. En het bleek zelfs nog kinderlijk eenvoudig. Met was basis soldeerkennis en een ijzerzaagje kom je een eind.

Ik had bij Conrad wat mini Tamiya stekkers, wat krimpkousen en soldeerpasta besteld. In eerste instatie had ik stekkers met 2.5mm draad gekocht maar dat bleek niet te passen in de USP. Hier was gewoon te weinig ruimte voor. Daarom maar versies gekocht met 1.5mm draad. Aangeziek de draden op de LiPo zelf maar 1mm zijn moet dit makkelijk kunnen.

De eerste stap was om een rode en zwarte draad los te solderen van de connectors die vastzaten aan de batterijhouder. Deze waren goed te benaderen door de plastic bescherming los te schroeven. Op de foto hiernaast kan je deze connector zien zitten in het midden van de foto. 

Na de rode en zwarte los te hebben gehaald heb ik hier een mannetje Tamiya aan vast gemaakt. Ik kon meteen testen of de batterij werkt. En dat deed het zeker. 

DSC_3442.jpg

DSC_3443_0.jpg

DSC_3439_0.jpg

DSC_3440_0.jpg

DSC_3438_0.jpg

DSC_3436_0.jpg

Ijzerzaagje

Ombouwen naar een LiPo ging niet helemaal zonder kleerscheuren. Met name de plek waar de batterij zit, onder de loop, moest ik wat extra ruimte maken voor de batterij + de kabels. Met een los ijzerzaagje kon ik wat inkepingen maken om die daarna met een kleine tang los te breken van het frame. Door dit aan beide kanten te doen kwam er genoeg ruimte vrij voor de batterij en kabels.

Dat was niet de enige plek waar ik wat moest aanpassen aan het frame. Aangezien de oude batterij er nooit meer in hoeft kon ik een groot deel van de connector wegbreken om te zorgen dat de kabel toch nog onder de beschermkap konden blijven zitten.

Op deze manier konden de kabels netjes weggewerkt worden achter de beschermkap zodat de slede er nog goed omheen past. Als je het zou zien zou je bijna denken dat die zo uit de winkel kwam.

Sneller en betrouwbaarder

De reden voor deze mod was omdat tijdens de laatste skirm mijn oude 500mAh al leeg was, na hem compleet opgeladen te hebben, voordat we uberhaupt begonnen waren met airsoften. Daarbij kwam ook nog dat de batterij van zo'n slechte kwaliteit was dat hij niet eens genoeg kracht had om de veer te spannen, hij liep gewoon vast.

Nou dat is nu heel anders. Waar je voorheen de motor nog hoorde draaien om de veer te spannen is dat nu zo snel dat je het niet eens meer hoort. En elke keer wanneer je de trekker overhaalt krijg je exact hetzelfde resultaat, een goede en snelle reactie. Ik heb ook het idee dat full auto een heel stuk sneller schiet dan voorheen. Aangezien er maar 30 bb's in de magazijnen passen lijkt het me niet verstandig deze optie te gebruiken in het veld. Al hoewel het wel imposant is.

Desert Eagle (of de Hand Cannon uit Fortnite)

Tja, datzelfde truukje kon ik natuurlijk ook uithalen bij mijn Desert Eagle. Het binnenwerk is bijna precies hetzelfde als de USP, zelfde maker namelijk CYMA. Een groot voordeel van de DE is de enorme ruimte onder de loop, hier kunnen wel twee batterijen in. Kabels + batterij was dus geen enkel probleem hier. 

Wel was kabelmanagement een uitdaging. Op de hoogte van soldeerverbinding zit weinig ruimte tussen het binnenwerk en de slede. Hier moest ik dus een stuk van de plastic beschermkap afhalen en een kleine ruimte zagen op de plek waar voorheen de oude connector zat. Om het verwisselen van de batterij wat makkelijker te maken heb ik de snoeren op die hoogte met wat hete lijm vastgemaakt aan het frame.

DSC_3448_0.jpg

DSC_3447_0.jpg